Jak dobrać efektywny zespół?

Napisane przez

Ela będąc na studiach w Paryżu, zakochała się w Abdulu. Młody Algierczyk, dobrze wyedukowany, nowoczesny, inteligentny, wydawał się bardzo atrakcyjnym i ciekawym mężczyzną. Po ślubie i przeprowadzce do rodzinnego domu Abdula, życie zamieniło się w koszmar. Różnice kulturowe, mentalnościowe, inne pojmowanie tradycji, ról życiowych, uniemożliwiły budowanie związku jaki Ela sobie wyobrażała.

Poszukując życiowego partnera, najczęściej szukamy kogoś o podobnych wartościach, podobnym typie inteligencji, osoby o zbliżonej wrażliwości emocjonalnej. Jest to postawa jak najbardziej racjonalna. Małżeństwa osób z różnych kręgów kulturowych lub skrajnie różnych warstw społecznych, pokazują że związki w których występuje dużo różnic są trudne w budowaniu partnerskiej relacji.

A jak to wygląda w sferze biznesowej? Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku?


W 4 odcinku 4 sezonu, serialu Dr House, jest scena w której główny bohater, znany diagnosta, przeprowadzając rekrutację na stanowisko asystenta, decyduje kto pozostanie w zespole, a kto musi szukać innego zajęcia. I podejmuje zaskakująca decyzje. Dr. House żegna się z osobą, która stawiała dokładnie takie same diagnozy jak on.


Miała te same spostrzeżenia. Intuicyjne odczytywała intencje szefa. Wszyscy byli przekonani że to właśnie ta osoba, jest najlepszym pretendentem do otrzymania etatu. A jednak to właśnie ta osoba, nie przechodzi do następnego etapu. Kiedy uczestnicy zapytali:

dlaczego właśnie „on” został odrzucony?

Pada bardzo ważna odpowiedź z punktu widzenia efektywności zespołów.

– Nie potrzebuję w zespole drugiego siebie.

Aby zespół był skuteczny, potrzebne są różne perspektywy. Osoby o różnych stylach myślenia i działania. Te różnice, są wartością organizacji. Podobnie jak wartością w zespole są osoby o różnych typach inteligencji, stylach komunikacyjnych, oraz różnych potrzebach motywacji.

Chcąc tworzyć zespół, mądry szef wybierze różnorodność. Ta różnorodność, pomoże przewidzieć problemy na etapie realizowania projektów. Spojrzeć z perspektywy różnych typów klientów. Skutecznie realizować cele, przydzielając prace osobom obdarzonym niezbędnymi umiejętnościami, na różnym etapie wdrażania projektu.

Są osoby myślące bardzo kreatywnie, dla których mozolna praca wdrożeniowa, nie będzie zadaniem przychodzącym z łatwością. Są osoby lubiące planowanie, ale nie czujące się dobrze w zadaniach zespołowych, wymagających wysokich kompetencji relacyjnych. Są osoby mające dar, do wdrażania i organizowania, nie posiadające jednak kompetencji w wymyślaniu i drobiazgowym planowaniu.


Aby móc wykorzystać pełen potencjał grupy, potrzebna jest wiedza z zakresu psychologii biznesu. Wiedza, która pomaga zrozumieć, jakimi zasobami dysponuje zespół. Chcąc poznać potencjał jednostek, warto patrzeć przez pryzmat kilku podstawowych cech:


  • Dominacji półkul mózgu. Określa ona typ inteligencji jaki reprezentujemy. Jest często mylona z lateralizacją części ciała (ręki, nogi), oraz zmysłów takich jak wzrok czy słuch. Jest to jedna z najbardziej warunkujących cech naszego mózgu. Wpływa na sposób radzenia sobie z sytuacjami nowymi, stresującymi, oraz wymagającymi intensywnego zaangażowania.
  • Typu emocjonalnego. Jest to najstarsza i do dzisiaj aktualna typologia, stworzona przez Hipokratesa. Pokazuje nas przez pryzmat relacji międzyludzkich, cech charakteru oraz emocji które decydują o naszym zachowaniu.
  • Preferencji komunikacyjnych. Poznanie własnego stylu komunikacyjnego i znajomość innych preferencji w budowaniu relacji, jest warunkiem sprawnej komunikacji. Zrozumienia „tych innych”, jest niezbędne do stworzenia skutecznie działającego zespołu.

Oprócz tych podziałów, istnieją bardziej komplementarne testy, pokazujące nas w konkretnych rolach:

  • FRIS – pokazujący style myślenia i działania, oraz preferowane role w zespole.
  • Test motywacyjny Reiss, uświadamiający co nas motywuje i jak bywa to różnorodne.
  • Metodologia Insights Discovery wywodząca się z jungowskiej psychologii osobowości.

Aby zbudować zespół, warto postawić na różnice i uzupełnienie się. Większość z nas jest przekonana, że inni działają, myślą, komunikują się tak jak my. A jest dokładnie odwrotnie. Każdy jest inny. Inaczej patrzy na świat. Ma inne zasoby i inaczej je wykorzystuje.

W pracy wymagającej umiejętności wywierania wpływu bez wywierania presji, lub budowania relacji, niezbędna jest wiedza o sobie samym, oraz o ludziach który nas otaczają: współpracownikach, dostawcach, klientach. Zrozumienie siebie i innych, jest niezbędne dla skutecznego menadżera, handlowca lub rekrutera, oraz przekłada się na sukcesy jednostek i zespołów.



Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



Przeczytaj też te artykuły


Podaj swój adres e-mail i zapisz się na mój Newsletter, aby zawsze być na bieżąco z nowościami. Miej przewagę nad innymi.