Jak rozmawiać z pracownikiem?

Napisany przez dnia 7 maja 2019

Motywowanie pracowników jest coraz trudniejszą sztuką. W związku z tym, że mamy wszechobecny dostęp do informacji, co jest połączone z brakiem pracowników na rynku, wartości takie jak wolność i szacunek, stały się absolutnie podstawowymi wartościami oczekiwanymi przez pracowników. Osoby które nie czują się szanowane, czy też mają poczucie że ich potrzeba wolności jest nie respektowana, po prostu zmieniają pracę.

Jak więc rozmawiać z pracownikami, jak motywować zespół, aby pracownicy chcieli w tych procesach współuczestniczyć?

Rozmawiam z menadżerem dużej firmy produkcyjnej na temat szkolenia z motywacji. Przysłuchuje się tej rozmowie właściciel firmy. Osoba która zbudowała firmę, zaczynając na początku lat 90 tych. W pewnym momencie włącza się do rozmowy mówiąc:

– Panowie, motywacja, to bardzo prosta sprawa. Trzeba wziąć do ręki kij, tylko taki porządny i ten kij musi wisieć nad głowami. Wszyscy muszą wiedzieć że jak coś zlekceważą, to ten kij spadnie im na kark.

Historia tyle samo śmieszna co straszna. Na szczęście młody menadżer który przejął firmę na zasadzie zewnętrznej sukcesji kompetencji, rozumiał że to co działało 30 lat temu, dzisiaj już wymaga zdecydowanie więcej mądrości i delikatności.

Ten przypadek jest przypadkiem skrajnym, wobec którego łatwo się zdystansować. Ale bardzo często agresja ma bardziej subtelną formę. W psychologii jest określenie „bierna agresja” oznaczające agresję która ma bardzo subtelne, często wręcz nie widoczne przejawy.

Jak więc motywować pracowników? Jak rozmawiać z pracownikami, aby nieświadomie nie popełnić drobnych błędów, które mogą skutkować brakiem zaangażowania, zamknięciem, niechęcią do brania odpowiedzialności, bezmyślnym wykonywaniem poleceń. Wszystkie te objawy świadczą o błędach w komunikacji i motywacji. Często są brane przez menadżerów za cechy współczesnego pracownika, a tak naprawdę są objawami braku świadomego przywództwa.

Delegowanie zadań.

Chcąc mieć zmotywowany zespół, trzeba bardzo uważać na komunikację w stylu:

– Weź i zrób!

Jeżeli menadżer chce mieć zmotywowany zespół pracownik powinien zostać poproszony, poinformowany, dlaczego to co jest do wykonania jest ważne. A najlepiej jeżeli zespół będzie w stanie przed realizacją zadań, porozmawiać o tym co jest do zrobienia, tak by mógł, samodzielnie, współuczestnicząc w procesie decyzyjnym dobrać „jak” i „kto” w stosunku do tego „jaki” efekt chcemy osiągnąć.

Chcąc motywować pracowników, pozwól współdecydować.

Angażowanie.

Zaangażowanie. Wyobraźnia. Gotowość do wzięcia odpowiedzialności. To cechy które są bardzo oczekiwane przez menadżerów. Jak rozmawiać z zespołem żeby je kształtować i pielęgnować?

Oczywiście pomocne jest słuchanie zespołu opisane w punkcie poprzednim. Ale tu pojawiają się następne elementy które są zbiorem zachowań, chrakteryzujących najlepszych menadżerów.

Wyobraź sobie sytuację, w której przychodzi pracownik z pomysłem racjonalizatorskim, który jest kompletnie nie do zrealizowania. Jak zareagować?

Jeżeli pracownik dostanie od „szefa” nawet subtelny sygnał że to co zaproponował jest głupie. Dorastanie w informacji zwrotnej, subtelny sygnał pogardy, nigdy już nie popełni tego błędu. Nie przyjdzie z propozycją, nie zauważy marnotrawienia energii. Wyjdzie z założenia że to nie jego działka.

Tu potrzebny jest komunikat w stylu:

– Dziękuje, że myślisz. Że proponujesz. W tej chili, to co proponujesz, prawdopodobnie będzie trudne do zrealizowania, ale, tak czy siak jestem wdzięczny za zaangażowanie.

Chcąc mieć zaangażowanych, a więc zmotywowanych pracowników, nagradzaj każdy przejaw zaangażowania, świadczącego o odpowiedzialności. KAŻDY!

Zasady.

Pracownicy nie identyfikują się z organizacją, czy z jej szefem. Oni identyfikują się z wartościami lub misją które są przestrzegane i realizowane w zespole lub firmie. To jeden z najciekawszych drogowskazów, do zbudowania własnego przywództwa.

Usłyszałem w trakcie jednego ze szkoleń z przywództwa, takie zdanie:

– Nie lubię swojego szefa. Drażni mnie jego brak temperamentu. Jest zamknięty. Ale bardzo go szanuję. Jest świetnym szefem. Dba o pracowników. Potrafi inspirować. Widzi w nas to, czego my w sobie nie widzimy.

Okazuje się, że dla pracowników najważniejsze jest, aby szef był liderem. Miał wizję, oraz potrafił bronić wartości które spajają zespół.

Nazywaj wartości, według których chcesz budować zespół. Określ i przypominaj misję oraz jasno pokaż wizję do której zespół ma dążyć.

Szacunek.

Chcąc mieć zmotywowanych pracowników. Warto traktować ich z szacunkiem. Zauważać, rozmawiać o podstawowych sprawach które są ważne dla pracownika, nie tylko dla menadżera lub dla firmy.

Menadżerowie powtarzają czasem zdanie, którego część nie rozumie.

– Nie ważne czy cię lubią, ważne żeby cię szanowali.

Bardzo łatwo jest pomylić szacunek ze strachem. Jeżeli pracownicy mają szanować szefa. Szef musi wykazać się szacunkiem wobec pracowników.

Jak motywować pracowników. Jak rozmawiać z pracownikami, aby byli zaangażowani i identyfikowali się z firmą? To bardzo złożone zadanie. Ale fundamenty są wszędzie podobne.

Szacunek do człowieka. Jasno sprecyzowana wizja, misja i wartości których organizacja ma przestrzegać. Słuchanie pracowników. Rozumienie, że to nie szef rozwija firmę, tylko zespół.



Komentarze

Pozostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Kontynuuj czytanie


Podaj swój adres e-mail i zapisz się na mój Newsletter, aby zawsze być na bieżąco z nowościami. Miej przewagę nad innymi.