Zaangażowany zespół – marzenie szefa

Spis treści

Zaangażowany zespół, złożony ze zmotywowanych ludzi, pracujący jak doskonale naoliwiona maszyna. Marzenie każdego lidera – nie tylko ze względu na wyniki; można choćby zostawić taki zespół i wyjechać na wakacje bez strachu, że po powrocie czeka na nas jakaś nieprzyjemna niespodzianka.

Jak zbudować taki dream team? Słowo-klucz brzmi: motywacja. Ale uwaga – ta motywacja nie może opierać się na prostym systemie nagród (w domyśle; finansowych) i kar (czyli chociażby strachu przed niezadowolonym szefem).

Pieniądze to nie wszystko


Oczywiście – ludzie przychodzą do pracy dla pieniędzy. Nie mam zamiaru udowadniać, że jest inaczej. Co więcej, jeśli ktoś chce – a każdy menedżer chce – mieć w zespole najlepszych ludzi na rynku, musi być gotowy, żeby zaproponować im odpowiednio wysokie stawki. Jednak taka czysto transakcyjna motywacja nie buduje zaangażowania i lojalności – jeśli ludzie będą pracować tylko dla pieniędzy, odejdą bez zastanowienia, kiedy tylko konkurencja zaoferuje im wyższe wynagrodzenie. Można rzecz jasna podejmować próby zapobiegania takim sytuacjom, stosując system podwyżek czy nagród finansowych, jednak to wciąż będą działania doraźne. Bo tak właśnie – doraźnie – działają motywatory transakcyjne.

Owszem, powodują swego rodzaju dopaminowy strzał, po którym następuje krótkotrwały wzrost zaangażowania, jednak szybko wszystko powraca do normy. Lojalności nie da się kupić. Nic nie da mnożenie czy intensyfikowanie takich motywatorów, dodawanie kolejnych premii, benefitów czy nagród – zaangażowanie nie będzie rosło, w przeciwieństwie do ponoszonych przez firmę kosztów.

Szkolenie dla zespołów – sprawdź.

Angażuję się, bo chcę. Pracuję, bo mi zależy


Zaangażowany zespół powstaje, gdy motywację transakcyjną zastąpi motywacja identyfikacyjna. Kiedy to zaangażowanie nie jest krótkim zrywem, spowodowanym jednorazowym zewnętrznym bodźcem, lecz wypływa z głębokiego wewnętrznego poczucia: jestem tu, bo tego chcę. Bo czuję, że uczestniczę w budowaniu czegoś ważnego – ważnego także dla mnie. Wreszcie bo to, co robię, przynosi mi satysfakcję i sprawia po prostu frajdę.


No dobrze – ale jak sprawić, by pojawiła się motywacja identyfikacyjna? Casual Friday? Owocowe czwartki? Karnety na siłownię? Cóż – to wszystko nie zaszkodzi, ale też nie sprawi cudownie, że zbudujemy fantastycznie zaangażowany zespół. Świadomy lider powinien przede wszystkim pamiętać, że to, co jest motywacją dla niego, niekoniecznie musi nią być dla podwładnych. Nie powinien też oczekiwać, że dostanie do ręki cudowne narzędzie, uniwersalny motywator działający na cały zespół.

Różne osoby motywują do pracy różne czynniki – jednego napędza ambicja, inny przeciwnie, lubi działać na uboczu i wtedy pracuje najefektywniej. Ważne, by patrzeć na zespół w kontekście jego potencjału i kreatywności. Dostrzegać w ludziach mocne strony i przydzielać im takie zadania, w których będą mogli te mocne strony wykorzystać. Rozpoznać w ludziach talenty i pozwolić im działać – poczucie, że mamy na coś wpływ, że nie pracujemy jedynie wykonując polecenia, także jest potężnym czynnikiem motywującym.

Zapraszam po wiedzę


Kwestie związane z motywacją to ogromy, a przy tym kluczowy obszar kompetencji menedżerskich. Proste zarządzanie „kijem i marchewką” już się nie sprawdza – zwłaszcza teraz, kiedy na rynek pracy weszli przedstawiciele Generacji Z. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jeśli chcesz, by Twój zespół pracował z zaangażowaniem i pasją, chętnie Ci w tym pomogę – zapraszam do kontaktu i do pobrania darmowego ebooka.

Udostępnij:

9 rzeczy, które warto wiedzieć chcąc mądrze i skutecznie sprzedawać

Dlaczego niektórzy sprzedawcy szukają wymówek, podczas gdy inni świętują sukcesy, prowadząc biznes w zgodzie ze swoimi wartościami i osiągając zamierzone wyniki? Poznaj 9 zasad sprzedaży, które pozwolą Ci sprzedawać z głową… i sercem, ale przede wszystkim skutecznie i efektywnie.

Blog

Pigułki wiedzy na blogu

Chcesz się dowiedzieć, jakie nawyki powinien mieć skuteczny sprzedawca na miarę XXI wieku, a może jak dobrać efektywny zespół, realizujący misję firmy? Sprawdź popularne wpisy na blogu.

Każdy wpis jest merytoryczną pigułką wiedzy, którą możesz łatwo zaaplikować w swoim biznesie.

Umów się na konsultację

Szukasz łatwych rozwiązań na spore wyzwania? W takim razie indywidualna konsultacja jest stworzona dla Ciebie.

Pytaj, o co tylko chcesz i otrzymaj dedykowane rozwiązanie.

Sklep i wydarzenia