Słowem wstępu
Ela będąc na studiach w Paryżu, zakochała się w Abdulu. Młody Algierczyk, dobrze wyedukowany, nowoczesny, inteligentny, wydawał się bardzo atrakcyjnym i ciekawym mężczyzną. Po ślubie i przeprowadzce do rodzinnego domu Abdula jej życie zamieniło się w koszmar. Różnice kulturowe, mentalnościowe, inne pojmowanie tradycji, ról życiowych, uniemożliwiły budowanie związku, jaki Ela sobie wyobrażała. Poszukując życiowego partnera, najczęściej szukamy kogoś o podobnych wartościach, podobnym typie inteligencji, osoby o zbliżonej wrażliwości emocjonalnej. Jest to postawa jak najbardziej racjonalna. Małżeństwa pokazują, że związki, w których występuje dużo różnic, są trudne w budowaniu partnerskiej relacji.
A jak to wygląda w sferze biznesowej? Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku?
Jak zarządzać zespołem – Lider może być tylko jeden
W 4. odcinku 4. sezonu, serialu Dr House jest scena, w której główny bohater, znany diagnosta, przeprowadzając rekrutację na stanowisko asystenta, decyduje kto pozostanie w zespole, a kto musi szukać innego zajęcia. I podejmuje zaskakującą decyzje. Dr House żegna się z osobą, która stawiała dokładnie takie same diagnozy jak on.
Miała te same spostrzeżenia. Intuicyjne odczytywała intencje szefa. Wszyscy byli przekonani, że to właśnie ta osoba jest najlepszym pretendentem do otrzymania etatu. A jednak to właśnie ta osoba, nie przechodzi do następnego etapu. Kiedy uczestnicy zapytali:
dlaczego właśnie „on” został odrzucony?
Odpowiedź jest prosta:
Nie potrzebuję w zespole drugiego siebie.
Umiejętność zarządzania zespołem to umiejętność poznania, oceny i wyboru
Aby zespół był skuteczny, potrzebne są różne perspektywy. Osoby o różnych stylach myślenia i działania. Te różnice są wartością organizacji. Podobnie jak wartością w zespole są osoby o różnych typach inteligencji, stylach komunikacyjnych, oraz różnych potrzebach motywacji.
Chcąc tworzyć zespół, mądry szef wybierze różnorodność. Ta różnorodność pomoże przewidzieć problemy na etapie realizowania projektów. Spojrzeć z perspektywy różnych typów klientów. Skutecznie realizować cele, przydzielając prace osobom obdarzonym niezbędnymi umiejętnościami na różnym etapie wdrażania projektu.
Jak dobierać ludzi do zespołu? Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania:
Jak zarządzać zespołem – Stawiaj realne wymagania i dopasowuj mocne strony ludzi do wyzwań
Są osoby myślące bardzo kreatywnie, dla których mozolna praca wdrożeniowa nie będzie zadaniem przychodzącym z łatwością. Są osoby lubiące planowanie, ale nie czujące się dobrze w zadaniach zespołowych, wymagających wysokich kompetencji relacyjnych. Są osoby mające dar do wdrażania i organizowania, nieposiadające jednak kompetencji w wymyślaniu i drobiazgowym planowaniu.
Kierowanie zespołem – jak budować, motywować, doceniać i delegować?
Aby móc wykorzystać pełen potencjał grupy, potrzebna jest wiedza z zakresu psychologii biznesu. Wiedza, która pomaga zrozumieć, jakimi zasobami dysponuje zespół. Chcąc poznać potencjał jednostek, warto patrzeć przez pryzmat kilku podstawowych cech:
- Dominacji półkul mózgu. Określa ona typ inteligencji, jaki reprezentujemy. Jest często mylona z lateralizacją części ciała (ręki, nogi), oraz zmysłów takich jak wzrok czy słuch. Jest to jedna z najbardziej warunkujących cech naszego mózgu. Wpływa na sposób radzenia sobie z sytuacjami nowymi, stresującymi oraz wymagającymi intensywnego zaangażowania.
- Typu emocjonalnego. Jest to najstarsza i do dzisiaj aktualna typologia, stworzona przez Hipokratesa. Pokazuje nas przez pryzmat relacji międzyludzkich, cech charakteru oraz emocji, które decydują o naszym zachowaniu.
- Preferencji komunikacyjnych. Poznanie własnego stylu komunikacyjnego i znajomość innych preferencji w budowaniu relacji, jest warunkiem sprawnej komunikacji. Zrozumienie „tych innych”, jest niezbędne do stworzenia skutecznie działającego zespołu.
3 testy, o których musisz wiedzieć przy ocenie pracowników
Oprócz tych podziałów istnieją komplementarne testy, pokazujące nas w konkretnych rolach:
- FRIS – pokazujący style myślenia i działania, oraz preferowane role w zespole.
- Test motywacyjny Reiss, uświadamiający co nas motywuje i jak bywa to różnorodne.
- Metodologia Insights Discovery wywodząca się z jungowskiej psychologii osobowości.
Właściwe osoby to osoby, które się uzupełniają
Przy budowaniu zespołu warto postawić na różnice i uzupełnienie się. Większość z nas jest przekonana, że inni działają, myślą, komunikują się tak jak my. A jest dokładnie odwrotnie. Każdy jest inny. Inaczej patrzy na świat. Ma inne zasoby i inaczej je wykorzystuje.
Jak zarządzać zespołem i ludźmi – podsumowanie
W pracy wymagającej umiejętności wywierania wpływu bez wywierania presji lub budowania relacji niezbędna jest wiedza o sobie samym, oraz o ludziach, którzy nas otaczają: współpracownikach, dostawcach, klientach. Zrozumienie siebie i innych, jest niezbędne dla skutecznego menadżera, handlowca lub rekrutera, oraz przekłada się na sukcesy jednostek i zespołów.
Nie każdy wie, jak zarządzać zespołem i go budować. Dlaczego liczę na to, że jeśli pełnisz funkcję kierownika, managera, czy po prostu przywódcy/lidera w jakiejś organizacji, to teraz wiesz, że zarządzanie to nie tylko wyznaczanie zadań, ocenianie, sprawdzanie i nagradzanie lub stosowanie kar. To umiejętność stworzenia środowiska, w którym każdy element zespołu działa jak trybiki w dobrym zegarku.