Zespół marzeń, zespół sprzedaży – co konkretnie mamy na myśli, gdy używamy tego terminu? Skuteczność, wydajność, efektywność – to na pewno. Ale czy to wszystko? Prawdziwy zespół marzeń to taki, który łączy kilka różnych wizji – spełnia marzenia załogi o pracy w środowisku, w którym panuje przyjazna atmosfera, a ludzie się lubią, marzenia szefa o zaangażowanej, profesjonalnej załodze, wreszcie realizuje założenia organizacji, wypracowując zyski.
W żadnym wypadku natomiast nie jest zespołem posłusznym, wykonującym wyłącznie polecenia – o takich zespołach marzą jedynie kiepscy szefowie. Zespół trzech P – posłuszny, pokorny, przewidywalny, nigdy nie będzie zespołem trzech Z – zaangażowanym, zwycięskim, zdeterminowanym.
Obserwuj. Chwal. Doceniaj
Obserwuj zespół – patrz, jaka praca „klei się” ludziom do rąk. W czym są dobrzy, w czym sami czują się najlepiej. Kiedy ludzie pracują w oparciu o własne talenty i mogą je rozwijać, wtedy są najbardziej efektywni. Zdecydowanie lepiej pozwolić komuś, by rozwijał się w obszarze, w którym czuje się pewnie niż na siłę dopasowywać, „dokrajać” go do procesu i zmuszać do robienia czegoś, czego robić nie lubi. Nie ma mowy, by taka osoba pracowała z zaangażowaniem – a zaangażowanie jest absolutnie podstawowym zasobem. To jedyna rzecz, której nie da się nauczyć. Dlatego kiedy widzisz zaangażowanie – chwal.
Ucz załogę i inwestuj w jej rozwój. Nie warto oszczędzać na szkoleniach – branżowych wewnętrznych, kompetencyjnych. Pozwól ludziom decydować. Pytaj ich o zdanie, niech mają poczucie, że współtworzą organizację.
Sprawdź nasze: Szkolenia ze sprzedaży dla handlowców
Zespół sprzedaży – W różności siła
Pamiętaj, że ludzi nie motywuje to samo, co motywuje ciebie. Wszyscy mamy własne, najczęściej zupełnie odmienne motywacje – co więcej, te motywacje na różnych etapach życia także ulegają zmianom. Ktoś, kto przyszedł do firmy wyłącznie dla pieniędzy, na pewnym etapie może mieć zupełnie inne priorytety. ludzie mają różne preferencje komunikacyjne, różny styl pracy, zaakceptuj to, że mogą mieć różne potrzeby
Dobry zespół nie może być homogeniczny – niech ludzie różnią się wiedzą, temperamentem, Najgorsze decyzje zapadają w zespołach, w których wszyscy się ze sobą zgadzają. Mądry spór jest wartością, a zadaniem menedżera jest nauczenie ludzi, jak spierać się mądrze i konstruktywnie. Nie lekceważ umiejętności komunikacyjnych, pamiętając przy tym, że większość ludzi nie jest w nie wyposażona naturalnie – potrzebują treningu. Dla większości na początku powiedzenie „to można zrobić inaczej” oznaczać będzie „zrobiłeś to źle” – oddzielanie problemu od osoby nie przychodzi łatwo, szczególnie w stresujących sytuacjach. Nie można liczyć, że z czasem ludzie wyrobią w sobie tę umiejętność sami na podstawie doświadczeń – to są kompetencje, których trzeba zespół nauczyć.
Last but not least: jeśli chcesz mieć najlepszych ludzi, płać im dobrze – jeśli tylko możesz, to nawet nieco więcej niż rynek. Zaangażowanie i identyfikacja z firmą są ważne, ale po co ryzykować, że konkurencja podkupi najlepszych ludzi?