Nawyk 1 – Dążenie do doskonałości
O tym, że ciągłe poszerzanie wiedzy i chęć ulepszania swoich umiejętności jest kluczem do sukcesu, powie Ci każdy trener sprzedaży. Wiedza jest dla każdego sprzedawcy tym, czym woda dla ryby. Albo dobra oferta dla klienta. Dlatego też nie bój się zapisywać na szkolenia ze sprzedaży, sięgać po specjalistyczne książki, z których nauczysz się nowych technik sprzedawania lub sprzedaży relacyjnej albo poznasz sposób rozumowania swojego klienta. Każda lektura, każdy choaching sprzedaży przybliży Cię do tego, by Twoje działania były skuteczniejsze, a osiągane wyniki z miesiąca na miesiąc satysfakcjonowały Cię coraz bardziej.
Pamiętaj! Oprócz ogólnej wiedzy dotyczącej sprzedaży, powinieneś też ciągle poszerzać swoje kompetencje w zakresie produktów i usług, które oferujesz klientom. Dzięki temu w oczach swojego rozmówcy będziesz ekspertem, co znacznie przybliży Cię do osiągnięcia celu!
Ciągła nauka i śledzenie branżowych nowinek jest czymś, co powinno wejść Ci w nawyk – tym bardziej, że świat ewoluuje w błyskawicznym tempie i zapewne także w Twojej branży co chwila pojawiają się nowe technologie oraz rozwiązania, z którymi warto się zapoznać. Stojąc w miejscu tak naprawdę się cofasz.
Nawyk 2 – Odpowiednie przygotowanie
„Aaaa, jakoś to będzie!” – jeżeli takimi słowami zaczynasz każdy kolejny dzień w pracy, musisz wiedzieć, że nie jest to nawyk skutecznego sprzedawcy. Mało tego – takie podejście nie tylko nie pozwoli Ci skutecznie sprzedawać, ale też może w końcu wywołać wypalenie zawodowe, które jest powszechnym problemem w XXI wieku. Dlatego niezależnie od tego, co się dzieje, jak się czujesz czy jaka jest pogoda za oknem – zawsze staraj się być doskonale przygotowanym do rozmowy.
Poznaj produkt, zapoznaj się z historią kontaktów z klientem, przeanalizuj jego oczekiwania.
Dzięki temu nie tylko będziesz w stanie odpowiedzieć na każde pytanie, ale również zyskasz pewność siebie, która jest niezbędna, by skutecznie sprzedawać. Odpowiednie przygotowanie pozwoli Ci też przewidywać to, o co zapyta klient i znacznie ułatwi codzienną pracę.
Nawyk 3 – Wyznaczanie celów
Zig Zilar powiedział kiedyś, że „jeśli celujesz w nic, trafisz za każdym razem”. I są to słowa, które powinny dać do myślenia wszystkim tym, którzy uważają stawiane przed nimi cele za obciążenie. Tymczasem bez nich nie ma skutecznej sprzedaży. Musisz wiedzieć czego chcesz, jakie zamierzasz osiągnąć wyniki, bo tylko to będzie motywowało Cię, by skutecznie zamykać sprzedaż. Planuj więc, bądź ambitny w dążeniu do celu, a na pewno w końcu zobaczysz wyniki.
A gdy cele zaczną Cię przytłaczać podziel je na mniejsze. I nie bój się porażki, bo – tu znowu cytat – „jeśli próbujesz dojść do czegoś ważnego w swoim życiu, na pewno schrzanisz coś po drodze – daj sobie do tego prawo” (Jeff Bridges).
Nawyk 4 – Uczenie się na błędach
I, idąc dalej myślą rzuconą przez Jeffa Bridgesa, warto tutaj powiedzieć o innym nawyku, bezpośrednio związanym z samodoskonaleniem. Uczenie się na błędach – zarówno własnych, jak i czyichś – jest nieodzownym elementem poprawiania kompetencji sprzedażowych.
Jeżeli się nie uda, nie załamuj się i nie skupiaj od razu na kolejnym kliencie, ale pomyśl co poszło nie tak.
Porażka zawsze ma swoją przyczynę i nie zawsze tkwi ona w kliencie. Bardzo często to Ty popełniasz błąd, którego nie jesteś w stanie dotrzeć.
Nawykiem skutecznych sprzedawców jest dokładne przyglądanie się swoim działaniom, analizowanie błędów i dążenie do ich naprawiania – też jesteś w stanie tak robić!
Nawyk 5 – Efektywne odpoczywanie
My tu ciągle o pracy, celach, sprzedawaniu… A przecież jakiekolwiek sukcesy nie byłyby możliwe, gdyby nie efektywny odpoczynek. To również nawyk skutecznych sprzedawców, którzy wiedzą, że czas znaleziony na sen czy hobby, nie będzie dla nich stracony. Wręcz przeciwnie – pozwoli wcisnąć „reset” i skupić myśli na czym innym.
Wypoczęty sprzedawca to szczęśliwy sprzedawca, na którego twarzy częściej gości uśmiech – a uwierz, że ten uśmiech dostrzegą również klienci, dla których rozmowa z Tobą będzie o wiele przyjemniejsza. A to zawsze dobry grunt pod skuteczną sprzedaż.
Nawyk 6 – Utrzymywanie nerwów na wodzy
Każdy z nas wie, jaki potrafi być klient – mówiąc bardzo delikatnie, niezbyt życzliwy i przychylny sprzedawcy. Nie oznacza to jednak, że możesz zapomnieć o szacunku do drugiej osoby – nawykiem dobrego sprzedawcy jest tonowanie nastrojów i trzymanie nerwów na wodzy. I robienie, tego co potrafi się najlepiej – rozmawiania oraz… sprzedawania. Bo „złym” klientom da się skutecznie sprzedawać, o czym z pewnością przekonasz się wyrabiając w sobie ten nawyk!