Jak skutecznie sprzedawać? Nawyki, które musisz wypracować w skutecznej sprzedaży
Skuteczna sprzedaż wymaga wypracowania odpowiednich nawyków, które pozwolą osiągnąć sukces w pracy handlowej. A nawyki sprowadzają się do:
- Po pierwsze, należy dbać o pozytywną prezencję i wizerunek, który sprawi, że kupujący będą zainteresowani ofertą.
- Po drugie, warto również poświęcić czas na sprawdzenie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów oraz na budowanie z nimi relacji opartych na zaufaniu.
- Po trzecie, ważnym elementem jest komunikacja – należy jasno i konkretnie przekazać informacje na temat produktów, a także zadawać pytania, które ułatwią szukanie i znalezienie najlepszych rozwiązań dla klienta.
- Po czwarte, ważne jest negocjowanie warunków sprzedaży poprzez umiejętne ukazanie korzyści płynących z zastosowania swojego produktu oraz reagowanie na ewentualne obiekcje klienta.
A jak te nawyki wprowadzić do swojej pracy i jak je pielęgnować? Poznaj skuteczne metody na to jak efektywnie sprzedawać.
Nawyk 1 – Dążenie do doskonałości kluczem dotarcia do klienta
O tym, że ciągłe poszerzanie wiedzy i chęć ulepszania swoich umiejętności jest kluczem do sukcesu, powie Ci każdy trener sprzedaży. Wiedza jest dla każdego sprzedawcy tym, czym woda dla ryby. Albo dobra oferta dla klienta. Dlatego też nie bój się zapisywać na szkolenia ze sprzedaży, sięgać po specjalistyczne książki, z których nauczysz się nowych technik sprzedawania lub sprzedaży relacyjnej albo poznasz sposób rozumowania swojego klienta. Każda lektura, każdy coaching sprzedaży przybliży Cię do tego, by skuteczniej sprzedawać produkty i usługi, a w efekcie osiągać coraz bardziej satysfakcjonujące wyniki.
Pamiętaj! Oprócz ogólnej wiedzy dotyczącej sprzedaży powinieneś też ciągle poszerzać swoje kompetencje w zakresie produktów i usług, które oferujesz klientom. Dzięki temu w oczach swojego rozmówcy będziesz ekspertem, co znacznie przybliży Cię do osiągnięcia celu!
Ciągła nauka i śledzenie branżowych nowinek jest czymś, co powinno wejść Ci w nawyk – tym bardziej że świat ewoluuje w błyskawicznym tempie i zapewne także w Twojej branży co chwila pojawiają się nowe technologie oraz rozwiązania, z którymi warto się zapoznać. Stojąc w miejscu, tak naprawdę się cofasz.
Więcej o sprzedaży opartej na wartościach dowiesz się z poniższego nagrania:
Nawyk 2 – Odpowiednie przygotowanie a relacje z klientami
„Aaaa, jakoś to będzie!” – jeżeli takimi słowami zaczynasz każdy kolejny dzień w pracy, musisz wiedzieć, że nie jest to nawyk skutecznego sprzedawcy. Mało tego – takie podejście nie tylko nie pozwoli Ci skutecznie sprzedawać, ale też może w końcu wywołać wypalenie zawodowe, które jest powszechnym problemem w XXI wieku. Dlatego niezależnie od tego, co się dzieje, jak się czujesz czy jaka jest pogoda za oknem – zawsze staraj się być doskonale przygotowanym do rozmowy.
Poznaj produkt, zapoznaj się z historią kontaktów z klientem, przeanalizuj jego oczekiwania.
Dzięki temu nie tylko będziesz w stanie odpowiedzieć na każde pytanie, ale również zyskasz pewność siebie, która jest niezbędna, by skutecznie sprzedawać. Odpowiednie przygotowanie pozwoli Ci też przewidywać to, o co zapyta klient i znacznie ułatwi codzienną pracę.
Nawyk 3 – Wyznaczanie celów sprzedażowych
Zig Zilar powiedział kiedyś, że „jeśli celujesz w nic, trafisz za każdym razem”. I są to słowa, które powinny sprowokować do refleksji wszystkich tych, którzy uważają stawiane przed nimi cele za obciążenie. Tymczasem bez nich nie ma skutecznej sprzedaży. Musisz wiedzieć, czego chcesz, jakie zamierzasz osiągnąć wyniki, bo tylko to będzie motywowało Cię, by skutecznie zamykać sprzedaż. Planuj więc, bądź ambitny w dążeniu do celu, a na pewno zobaczysz wyniki.
A gdy cele zaczną Cię przytłaczać, podziel je na mniejsze. I nie bój się porażki, bo – tu znowu cytat – „jeśli próbujesz dojść do czegoś ważnego w swoim życiu, na pewno schrzanisz coś po drodze – daj sobie do tego prawo” (Jeff Bridges).
Nawyk 4 – Uczenie się na błędach
Idąc dalej myślą rzuconą przez Jeffa Bridgesa, warto tutaj powiedzieć o innym nawyku, bezpośrednio związanym z samodoskonaleniem. Uczenie się na błędach – zarówno własnych, jak i czyichś – jest nieodzownym elementem poprawiania kompetencji sprzedażowych.
Jeżeli się nie uda, nie załamuj się i nie skupiaj od razu na kolejnym kliencie, ale pomyśl, co poszło nie tak.
Porażka zawsze ma swoją przyczynę i nie zawsze tkwi ona w kliencie. Bardzo często to Ty popełniasz błąd, do którego nie jesteś w stanie dotrzeć.
Nawykiem skutecznych sprzedawców jest dokładne przyglądanie się swoim działaniom, analizowanie błędów i dążenie do ich naprawienia – też jesteś w stanie tak robić!
Nawyk 5 – Efektywne odpoczywanie – Jak sprzedać, nie sprzedając
Jakiekolwiek sukcesy nie byłyby możliwe, gdyby nie efektywny odpoczynek. To również nawyk skutecznych sprzedawców, którzy wiedzą, że czas znaleziony na sen czy hobby, nie będzie dla nich stracony. Wręcz przeciwnie – pozwoli wcisnąć „reset” i skupić myśli na czym innym.
Wypoczęty sprzedawca to szczęśliwy sprzedawca, na którego twarzy częściej gości uśmiech – a uwierz, że ten uśmiech dostrzegą również klienci, dla których rozmowa z Tobą będzie o wiele przyjemniejsza. A to zawsze dobry grunt pod skuteczną sprzedaż.
Nawyk 6 – W nerwach nie warto sprzedawać
Każdy z nas wie, jaki potrafi być klient – mówiąc bardzo delikatnie, niezbyt życzliwy i przychylny sprzedawcy. Nie oznacza to jednak, że możesz zapomnieć o szacunku do drugiej osoby – nawykiem dobrego sprzedawcy jest tonowanie nastrojów i trzymanie nerwów na wodzy. I robienie, tego co potrafi się najlepiej – rozmawianie oraz… sprzedawania. Bo „złym” klientom da się skutecznie sprzedawać, o czym z pewnością przekonasz się, wyrabiając w sobie ten nawyk!
Jak sprzedawać więcej – Podsumowanie
Jeśli chcesz sprzedawać więcej, warto skupić się na wyżej wymienionych kwestiach. Pamiętaj, że dodawanie wartości do Twojej oferty i skupianie się na obsłudze klienta na każdym etapie procesu sprzedaży to podstawy. Dzięki temu klient będzie miał poczucie, że jest dla Ciebie ważny, co zwiększa szanse powodzenia. Plan indywidualny to równie istotna kwestia. Przygotuj kompleksowy plan sprzedaży produktów i wykorzystaj zamysł lejka sprzedażowego, aby uprościć proces budowania relacji.
Decyzja o zakupie zależy od wielu zmiennych, w tym cech produktu, więc ważne jest, aby podkreślić te, które najbardziej interesują klienta. Bądź doradcą i pomóż klientowi w procesie zakupowym, a z pewnością o wiele chętniej będzie z Tobą rozmawiać. Pamiętaj, że każda rozmowa to możliwość sprzedaży, więc pracuj nad sobą, kształtując nawyki, a z pewnością w przyszłości poczujesz różnice.