jak zarządzać zespołem

Jak zarządzać zespołem skutecznie, by pracownicy byli efektywni?

Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku? Wszystkiego dowiesz się poniżej.
Spis treści

Słowem wstępu

Ela będąc na studiach w Paryżu, zakochała się w Abdulu. Młody Algierczyk, dobrze wyedukowany, nowoczesny, inteligentny, wydawał się bardzo atrakcyjnym i ciekawym mężczyzną. Po ślubie i przeprowadzce do rodzinnego domu Abdula jej życie zamieniło się w koszmar. Różnice kulturowe, mentalnościowe, inne pojmowanie tradycji, ról życiowych, uniemożliwiły budowanie związku, jaki Ela sobie wyobrażała. Poszukując życiowego partnera, najczęściej szukamy kogoś o podobnych wartościach, podobnym typie inteligencji, osoby o zbliżonej wrażliwości emocjonalnej. Jest to postawa jak najbardziej racjonalna. Małżeństwa pokazują, że związki, w których występuje dużo różnic, są trudne w budowaniu partnerskiej relacji.

A jak to wygląda w sferze biznesowej? Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku?

Jak zarządzać zespołemLider może być tylko jeden

W 4. odcinku 4. sezonu, serialu Dr House jest scena, w której główny bohater, znany diagnosta, przeprowadzając rekrutację na stanowisko asystenta, decyduje kto pozostanie w zespole, a kto musi szukać innego zajęcia. I podejmuje zaskakującą decyzje. Dr House żegna się z osobą, która stawiała dokładnie takie same diagnozy jak on.

Miała te same spostrzeżenia. Intuicyjne odczytywała intencje szefa. Wszyscy byli przekonani, że to właśnie ta osoba jest najlepszym pretendentem do otrzymania etatu. A jednak to właśnie ta osoba, nie przechodzi do następnego etapu. Kiedy uczestnicy zapytali:

dlaczego właśnie „on” został odrzucony?

Odpowiedź jest prosta:

Nie potrzebuję w zespole drugiego siebie.

Umiejętność zarządzania zespołem to umiejętność poznania, oceny i wyboru 

Aby zespół był skuteczny, potrzebne są różne perspektywy. Osoby o różnych stylach myślenia i działania. Te różnice są wartością organizacji. Podobnie jak wartością w zespole są osoby o różnych typach inteligencji, stylach komunikacyjnych, oraz różnych potrzebach motywacji.

Chcąc tworzyć zespół, mądry szef wybierze różnorodność. Ta różnorodność pomoże przewidzieć problemy na etapie realizowania projektów. Spojrzeć z perspektywy różnych typów klientów. Skutecznie realizować cele, przydzielając prace osobom obdarzonym niezbędnymi umiejętnościami na różnym etapie wdrażania projektu.

Jak dobierać ludzi do zespołu? Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania:

Jak zarządzać zespołem Stawiaj realne wymagania i dopasowuj mocne strony ludzi do wyzwań

Są osoby myślące bardzo kreatywnie, dla których mozolna praca wdrożeniowa nie będzie zadaniem przychodzącym z łatwością. Są osoby lubiące planowanie, ale nie czujące się dobrze w zadaniach zespołowych, wymagających wysokich kompetencji relacyjnych. Są osoby mające dar do wdrażania i organizowania, nieposiadające jednak kompetencji w wymyślaniu i drobiazgowym planowaniu.

jak zarządzać zespołem

Kierowanie zespołem – jak budować, motywować, doceniać i delegować?

Aby móc wykorzystać pełen potencjał grupy, potrzebna jest wiedza z zakresu psychologii biznesu. Wiedza, która pomaga zrozumieć, jakimi zasobami dysponuje zespół. Chcąc poznać potencjał jednostek, warto patrzeć przez pryzmat kilku podstawowych cech:

  • Dominacji półkul mózgu. Określa ona typ inteligencji, jaki reprezentujemy. Jest często mylona z lateralizacją części ciała (ręki, nogi), oraz zmysłów takich jak wzrok czy słuch. Jest to jedna z najbardziej warunkujących cech naszego mózgu. Wpływa na sposób radzenia sobie z sytuacjami nowymi, stresującymi oraz wymagającymi intensywnego zaangażowania.
  • Typu emocjonalnego. Jest to najstarsza i do dzisiaj aktualna typologia, stworzona przez Hipokratesa. Pokazuje nas przez pryzmat relacji międzyludzkich, cech charakteru oraz emocji, które decydują o naszym zachowaniu.
  • Preferencji komunikacyjnych. Poznanie własnego stylu komunikacyjnego i znajomość innych preferencji w budowaniu relacji, jest warunkiem sprawnej komunikacji. Zrozumienie „tych innych”, jest niezbędne do stworzenia skutecznie działającego zespołu.

3 testy, o których musisz wiedzieć przy ocenie pracowników

Oprócz tych podziałów istnieją komplementarne testy, pokazujące nas w konkretnych rolach:

  • FRIS – pokazujący style myślenia i działania, oraz preferowane role w zespole.
  • Test motywacyjny Reiss, uświadamiający co nas motywuje i jak bywa to różnorodne.
  • Metodologia Insights Discovery wywodząca się z jungowskiej psychologii osobowości.

Właściwe osoby to osoby, które się uzupełniają

Przy budowaniu zespołu warto postawić na różnice i uzupełnienie się. Większość z nas jest przekonana, że inni działają, myślą, komunikują się tak jak my. A jest dokładnie odwrotnie. Każdy jest inny. Inaczej patrzy na świat. Ma inne zasoby i inaczej je wykorzystuje.

Jak zarządzać zespołem i ludźmi – podsumowanie

W pracy wymagającej umiejętności wywierania wpływu bez wywierania presji lub budowania relacji niezbędna jest wiedza o sobie samym, oraz o ludziach, którzy nas otaczają: współpracownikach, dostawcach, klientach. Zrozumienie siebie i innych, jest niezbędne dla skutecznego menadżera, handlowca lub rekrutera, oraz przekłada się na sukcesy jednostek i zespołów.

Nie każdy wie, jak zarządzać zespołem i go budować. Dlaczego liczę na to, że jeśli pełnisz funkcję kierownika, managera, czy po prostu przywódcy/lidera w jakiejś organizacji, to teraz wiesz, że zarządzanie to nie tylko wyznaczanie zadań, ocenianie, sprawdzanie i nagradzanie lub stosowanie kar. To umiejętność stworzenia środowiska, w którym każdy element zespołu działa jak trybiki w dobrym zegarku.

Udostępnij:

9 rzeczy, które warto wiedzieć chcąc mądrze i skutecznie sprzedawać

Dlaczego niektórzy sprzedawcy szukają wymówek, podczas gdy inni świętują sukcesy, prowadząc biznes w zgodzie ze swoimi wartościami i osiągając zamierzone wyniki? Poznaj 9 zasad sprzedaży, które pozwolą Ci sprzedawać z głową… i sercem, ale przede wszystkim skutecznie i efektywnie.

Blog

Pigułki wiedzy na blogu

Chcesz się dowiedzieć, jakie nawyki powinien mieć skuteczny sprzedawca na miarę XXI wieku, a może jak dobrać efektywny zespół, realizujący misję firmy? Sprawdź popularne wpisy na blogu.

Każdy wpis jest merytoryczną pigułką wiedzy, którą możesz łatwo zaaplikować w swoim biznesie.

Umów się na konsultację

Szukasz łatwych rozwiązań na spore wyzwania? W takim razie indywidualna konsultacja jest stworzona dla Ciebie.

Pytaj, o co tylko chcesz i otrzymaj dedykowane rozwiązanie.