jak zarządzać zespołem

Jak zarządzać zespołem skutecznie, by pracownicy byli efektywni?

Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku? Wszystkiego dowiesz się poniżej.
Spis treści

Słowem wstępu

Ela będąc na studiach w Paryżu, zakochała się w Abdulu. Młody Algierczyk, dobrze wyedukowany, nowoczesny, inteligentny, wydawał się bardzo atrakcyjnym i ciekawym mężczyzną. Po ślubie i przeprowadzce do rodzinnego domu Abdula jej życie zamieniło się w koszmar. Różnice kulturowe, mentalnościowe, inne pojmowanie tradycji, ról życiowych, uniemożliwiły budowanie związku, jaki Ela sobie wyobrażała. Poszukując życiowego partnera, najczęściej szukamy kogoś o podobnych wartościach, podobnym typie inteligencji, osoby o zbliżonej wrażliwości emocjonalnej. Jest to postawa jak najbardziej racjonalna. Małżeństwa pokazują, że związki, w których występuje dużo różnic, są trudne w budowaniu partnerskiej relacji.

A jak to wygląda w sferze biznesowej? Jak menadżerowie dobierają sobie współpracowników? Jak działy HR powinny uczestniczyć we współtworzeniu zespołów, działów, efektywnych i skutecznych drużyn, mających wygrywać na rynku?

Jak zarządzać zespołemLider może być tylko jeden

W 4. odcinku 4. sezonu, serialu Dr House jest scena, w której główny bohater, znany diagnosta, przeprowadzając rekrutację na stanowisko asystenta, decyduje kto pozostanie w zespole, a kto musi szukać innego zajęcia. I podejmuje zaskakującą decyzje. Dr House żegna się z osobą, która stawiała dokładnie takie same diagnozy jak on.

Miała te same spostrzeżenia. Intuicyjne odczytywała intencje szefa. Wszyscy byli przekonani, że to właśnie ta osoba jest najlepszym pretendentem do otrzymania etatu. A jednak to właśnie ta osoba, nie przechodzi do następnego etapu. Kiedy uczestnicy zapytali:

dlaczego właśnie „on” został odrzucony?

Odpowiedź jest prosta:

Nie potrzebuję w zespole drugiego siebie.

Umiejętność zarządzania zespołem to umiejętność poznania, oceny i wyboru 

Aby zespół był skuteczny, potrzebne są różne perspektywy. Osoby o różnych stylach myślenia i działania. Te różnice są wartością organizacji. Podobnie jak wartością w zespole są osoby o różnych typach inteligencji, stylach komunikacyjnych, oraz różnych potrzebach motywacji.

Chcąc tworzyć zespół, mądry szef wybierze różnorodność. Ta różnorodność pomoże przewidzieć problemy na etapie realizowania projektów. Spojrzeć z perspektywy różnych typów klientów. Skutecznie realizować cele, przydzielając prace osobom obdarzonym niezbędnymi umiejętnościami na różnym etapie wdrażania projektu.

Jak dobierać ludzi do zespołu? Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania:

Jak zarządzać zespołem Stawiaj realne wymagania i dopasowuj mocne strony ludzi do wyzwań

Są osoby myślące bardzo kreatywnie, dla których mozolna praca wdrożeniowa nie będzie zadaniem przychodzącym z łatwością. Są osoby lubiące planowanie, ale nie czujące się dobrze w zadaniach zespołowych, wymagających wysokich kompetencji relacyjnych. Są osoby mające dar do wdrażania i organizowania, nieposiadające jednak kompetencji w wymyślaniu i drobiazgowym planowaniu.

jak zarządzać zespołem

Kierowanie zespołem – jak budować, motywować, doceniać i delegować?

Aby móc wykorzystać pełen potencjał grupy, potrzebna jest wiedza z zakresu psychologii biznesu. Wiedza, która pomaga zrozumieć, jakimi zasobami dysponuje zespół. Chcąc poznać potencjał jednostek, warto patrzeć przez pryzmat kilku podstawowych cech:

  • Dominacji półkul mózgu. Określa ona typ inteligencji, jaki reprezentujemy. Jest często mylona z lateralizacją części ciała (ręki, nogi), oraz zmysłów takich jak wzrok czy słuch. Jest to jedna z najbardziej warunkujących cech naszego mózgu. Wpływa na sposób radzenia sobie z sytuacjami nowymi, stresującymi oraz wymagającymi intensywnego zaangażowania.
  • Typu emocjonalnego. Jest to najstarsza i do dzisiaj aktualna typologia, stworzona przez Hipokratesa. Pokazuje nas przez pryzmat relacji międzyludzkich, cech charakteru oraz emocji, które decydują o naszym zachowaniu.
  • Preferencji komunikacyjnych. Poznanie własnego stylu komunikacyjnego i znajomość innych preferencji w budowaniu relacji, jest warunkiem sprawnej komunikacji. Zrozumienie „tych innych”, jest niezbędne do stworzenia skutecznie działającego zespołu.

3 testy, o których musisz wiedzieć przy ocenie pracowników

Oprócz tych podziałów istnieją komplementarne testy, pokazujące nas w konkretnych rolach:

  • FRIS – pokazujący style myślenia i działania, oraz preferowane role w zespole.
  • Test motywacyjny Reiss, uświadamiający co nas motywuje i jak bywa to różnorodne.
  • Metodologia Insights Discovery wywodząca się z jungowskiej psychologii osobowości.

Właściwe osoby to osoby, które się uzupełniają

Przy budowaniu zespołu warto postawić na różnice i uzupełnienie się. Większość z nas jest przekonana, że inni działają, myślą, komunikują się tak jak my. A jest dokładnie odwrotnie. Każdy jest inny. Inaczej patrzy na świat. Ma inne zasoby i inaczej je wykorzystuje.

Jak zarządzać zespołem i ludźmi – podsumowanie

W pracy wymagającej umiejętności wywierania wpływu bez wywierania presji lub budowania relacji niezbędna jest wiedza o sobie samym, oraz o ludziach, którzy nas otaczają: współpracownikach, dostawcach, klientach. Zrozumienie siebie i innych, jest niezbędne dla skutecznego menadżera, handlowca lub rekrutera, oraz przekłada się na sukcesy jednostek i zespołów.

Nie każdy wie, jak zarządzać zespołem i go budować. Dlaczego liczę na to, że jeśli pełnisz funkcję kierownika, managera, czy po prostu przywódcy/lidera w jakiejś organizacji, to teraz wiesz, że zarządzanie to nie tylko wyznaczanie zadań, ocenianie, sprawdzanie i nagradzanie lub stosowanie kar. To umiejętność stworzenia środowiska, w którym każdy element zespołu działa jak trybiki w dobrym zegarku.

Udostępnij:

9 rzeczy, które warto wiedzieć chcąc mądrze i skutecznie sprzedawać

Dlaczego niektórzy sprzedawcy szukają wymówek, podczas gdy inni świętują sukcesy, prowadząc biznes w zgodzie ze swoimi wartościami i osiągając zamierzone wyniki? Poznaj 9 zasad sprzedaży, które pozwolą Ci sprzedawać z głową… i sercem, ale przede wszystkim skutecznie i efektywnie.

Blog

Pigułki wiedzy na blogu

Chcesz się dowiedzieć, jakie nawyki powinien mieć skuteczny sprzedawca na miarę XXI wieku, a może jak dobrać efektywny zespół, realizujący misję firmy? Sprawdź popularne wpisy na blogu.
O tym, jak ważny jest dobry zespół sprzedażowy, nie trzeba nikogo przekonywać. Można by się nawet pokusić o stwierdzenie, że w wielu firmach i branżach jest wręcz kluczowy. To właśnie handlowcy są odpowiedzialni za generowanie przychodów i realizowanie celów sprzedażowych. Jednak aby taki zespół był efektywny i właściwie spełniał swoją rolę, musi być odpowiednio zbudowany. Odpowiednio, czyli jak?
Budowanie autorytetu w zespole jest kluczowe dla efektywnej pracy i osiągania wspólnych celów. U podłoża autorytetu powinien leżeć szacunek, jednak aż nazbyt często spotykam się z sytuacją, kiedy jest on mylony ze strachem. Zatem jak uniknąć takiej pułapki?
Odwróć proces sprzedażowy. Nie idź za klientem. Nie realizuj tego, czego klient oczekuje od ciebie na początku spotkania lub rozmowy. Nie zaczynaj od ceny. Cena jest zwieńczeniem, wynagrodzeniem za wartości, które są dla klienta ważne. W taki sposób sprzedasz, zarobisz, a do tego jeszcze będziesz miał lojalnych klientów, budujących twoją wartość na rynku.

Każdy wpis jest merytoryczną pigułką wiedzy, którą możesz łatwo zaaplikować w swoim biznesie.

Umów się na konsultację

Szukasz łatwych rozwiązań na spore wyzwania? W takim razie indywidualna konsultacja jest stworzona dla Ciebie.

Pytaj, o co tylko chcesz i otrzymaj dedykowane rozwiązanie.